قوشقی ایدیم عکس ترکمنی

قوشقی ایدیم عکس ترکمنی

ایدیم قوشقی عکس ترکمن ایلیمیزین همه زادی با خوش گلدینگیز

شوکر باخشی

شوکور بخشی , نوازنده مشهوری که نام وی یادآور روایت قدرت موسیقی ترکمن میباشد . وی در سال 1831 میلادی در روستای دوشاق (Dushak) از توابع شهرستان کاکا (Kaka) در استان آخال (Ahal) در ترکمنستان دیده به جهان گشود.نام پدر او دووادا آقا (Dowada aga) بوده و شوکور نام سومین وکوچکترین فرزند او بوده است .
وی در نزد بخشی معروف آن دوره علی بخشی در شهرستان سرخس ترکمنستان نوازندگی دوتار را آموخت و خود شوکور , وی را استاد خویش میدانسته است.
شوکور بخشی بسیار اهل سفر بوده و به اکثر مناطق ترکمن نشین از جمله قاری قالا , قریل اترک , داش اوغوز و خیوه سفر کرده و در مراسم‌های مختلف به اجرای برنامه پرداخته است.
در سال 1871 میلادی ماجرایی برای شوکور بخشی پیش آمد که نام وی را برای همیشه ماندگار نمود.
ماجرا از این قرار بود که برادر بزرگتر شوکور بخشی بدست خان ایران دستگیر و روانه زندان می‌شود شوکور بخشی برای آزادی برادرش به تنهایی عازم ایران می شود درحالیکه تنها سلاح وی دوتارش بود .شوکور بخشی از خان ایران تقاضا می‌کند که برادر بی‌گناه وی را آزاد کند , خان با دیدن دوتار وی, آزادی برادرش را منوط به برنده شدن او در مسابقه نوازندگی می‌کند مسابقه‌ای که با نوازنده پارسی بنام غلام , که در این مسابقه شوکور بخشی برنده مسابقه شناخته می‌شود و خان ایران نیز به وعده خود عمل کرده و برادر شوکور را آزاد می‌کند.
در بین ترکمن‌ها از این ماجرا بعنوان روایت قدرت موسیقی سنتی ترکمن یاد می‌شود. نام شوکور بخشی پس از ماجرای آزادی برادرش , در همه جا می‌پیچد و بعدها حتی محققان موسیقی غیر ترکمن سعی می‌کنند او را یافته و هم‌صحبت شوند از جمله کارشناس روسی ویکتور الکساندوویچ اوسپنسکی که به مطالعه موسیقی ترکمن می‌پرداخت در سال 1926 میلادی شوکور بخشی را یافته و با او دیدار و گفتگو می‌کند .در آن زمان شوکور بخشی 94 سال سن داشته است .
اوسپنسکی در آن دیدار چند اثر از وی را ضبط می‌کند و همچنین تصویری از وی تهیه می‌کند .
بعضی از آثار این استاد برجسته موسیقی ترکمن عبارتند از : سویلی هالان – گلین یؤریشی –سالمادان بؤکدورن – ابراهیم شادیللی – شوردان تاپیلدی.
شوکور بخشی در سال 1928 دیده از جهان فرو بست



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: شایلان ׀ تاریخ: یک شنبه 11 آبان 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , turkmenilim7.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com